Tre tips för att få träningen att hända

Jag tränar 4-5 gånger i veckan. Det är väldigt sällan som jag känner mig motiverad innan, glädjen kommer först under själva träningen. Jag bara gör, för jag vet hur bra min kropp och hjärna mår efteråt. Men det har tagit några år att komma dit!

Jag har tre tips att dela med mig av som jag har använt mig av genom åren:

Planera

Planera. Träning händer inte bara. Det kommer inte av sig själv. Motivationen infaller sällan. Du måste ge dig förutsättningarna för att få det att hända!
Söndag: boka in vilka dagar kommande vecka som du ska träna. Vad du ska träna. Klockslag. Boka träningsdejt med dig själv. Du och din kropp är viktigare än tvätten. I promise! Ha disciplin att göra det du har planerat.
Boka in träning med en kompis. Mycket svårare att skita i det då 🙂

Berätta!

Berätta på jobbet/skolan att du ska träna ikväll och vad du ska träna. Skryt lite lagom mycket för att eventuellt inspirera andra att träna! Så sjukt pinsamt dagen efter om någon frågar hur träningen gick och man inte tränade. (Jag är kass på att ljuga).

Byt om

Byt om direkt när du kommer hem. Innan du börjar med maten eller vad du nu brukar göra. Då är tröskeln inte så hög att få gjort den där träningen! Bäst av allt är ju att dra och träna direkt efter jobbet, innan man åker hem. Men för de flesta innehåller livet hämtning av ungar och fan och hans moster, matlagning, aktiviteter, läxor och annat junk som ska till innan man kan prioritera sig själv 🙂
Du behöver inte ett gym. Träna går bra att göra hemma!

Det var det! Funkar på mig, kanske på dig? Har du några bra tips att dela med dig av?

Just nu har jag ett gym tillgängligt på jobbet. Lyxigt värre!
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras